Ринок праці змінюється. Одні професії втрачають популярність, інші зберігають попит на ринку праці, треті розвиваються та стають популярними.
Якщо говорити про нові спеціальності, то стрімко розвивається нова для українського ринку професія грантрайтера (автора грантових заявок для грантових проєктів). Це явище пояснюється просто: бізнес зацікавлений в нових доступних інструментах фінансування таких як гранти. Вони дають можливість отримати безповоротні кошти на розвиток бізнесу та інших проєктів від українських і міжнародних фондів, посольств і організацій. А грантрайтери допомагають достукатися до грантодавців якнайшвидше, допомагають презентувати проєкт якісно та отримати перемогу.
Хто такий грантрайтер?
Для українського ринку праці ця професія нова. Якщо в багатьох країнах світу грантові програми використовуються як інструмент для фінансування не один десяток років, то в Україні використовуються після набуття незалежності.
Разом з грантовими програмами з’явилися перші грантрайтери, представники бізнесу або громадських організацій. Вони володіли англійською мовою на високому рівні і писали грантові заявки, вигравали конкурси.
Що робить грантрайтер?
Якщо говорити про професії грантрайтера більш широко, то нині це багатопрофільний фахівець, тому що поєднує в собі ролі:
1.Перекладача
Чому? Велика частина грантових програм написана англійською мовою. Грантрайтер за запитом клієнта переводить тексти грантових програм, пояснює основні положення.
2. Маркетолога
Чому? У донорів є запити, цілі сталого розвитку. Простіше кажучи, глобальні проблеми суспільства. Ці запити грантрайтер розуміє та перекладає мовою підприємців. Якщо виграють, то так би мовити, стають підрядниками проєкту. Ця історія схожа на тендер. Якщо в тендері перемагає найвигідніша пропозиція, то в грантовому проєкті – найсильніша команда.
3. Керівника проєктів
Чому? Під час підготовки грантового проєкту ведеться комунікація з великою кількістю виконавців або підрядників. Наприклад, засновники бізнесу і їх співробітники готують документи про реєстрацію та звітність, приклади схожих комерційних або волонтерських проєктів, відгуки клієнтів або партнерів за попередніми проєктами. Їхню роботу та підготовку документів координує грантрайтер.
Також готуються дослідження про проблематику ринку або оновлюються під запит грантового проєкту. У всіх випадках, що з командою бізнесу, що з підрядниками комунікує грантрайтер, контролює підготовку документів і даних для грантової заявки. Наприклад, досліджень проблематики ринку.
4. Стратега
Чому? Грантрайтер виконує роль аналітика і приміряє сильні сторони виконавця під запити конкурсу. Він максимально докладно прописує виконання проєкту, описує всі його сильні сторони з метою зацікавити донора.
5. PR-менеджера
Чому? Грантові кошти часто виділяються відомими українськими та міжнародними фондами, посольствами, підприємствами. Всі вони зацікавлені отримати не тільки класного виконавця, а й залучити якомога більше уваги до проблеми, грантової програми, донорів та виконавців, яким довірили грантовий проєкт. Тому завданням грантрайтера є ще і просування грантової програми, і грантрайтера після перемоги.
Якщо говорити про кар’єрні перспективи, то в Україні грантрайтери можуть працювати штатно або позаштатно.