Сьогодні професія стала дуже поширеною завдяки створенню розгалуженої мережі підприємств ресторанного бізнесу.
Оцінка відвідувачами ресторану, кафе або бару багато в чому залежить від якості роботи офіціанта. Ввічливий, акуратний офіціант налаштовує гостей на відпочинок, він передбачає їхні бажання, допомагає зробити вибір, залишаючись при цьому ненав’язливим.
Головною метою роботи офіціанта є оперативне обслуговування відвідувачів.
Професійна діяльність офіціанта, передусім, передбачає спеціально спрямоване спілкування між ним і відвідувачами. За робочий день офіціант спілкується з різними за віком та індивідуально-психологічними характеристиками людьми: молодими і літніми, жінками і чоловіками, спокійними і дратівливими, активними, енергійними і повільними. Всі вони різні, але потребують поради і допомоги офіціанта, іноді покладаються на його смак і професійну компетентність.
Офіціант просто зобов'язаний бути зібраним, уважним, володіти хорошою пам'яттю, мати навик швидко рахувати. В нього має бути розвинене відчуття смаку, знання етикету. Він також повинен розбиратися в рецептурі страв, запропонованих в меню, щоб надати свої рекомендації.
Офіціант повинен знати види і призначення столового посуду, приборів, столової білизни, які вживаються при обслуговуванні клієнтів; характеристики страв і напоїв, уміти запропонувати їх споживачеві і надати коротку інформацію про них в процесі обслуговування; знати правила і черговість подання страв, напоїв, вимоги до їх оформлення і температури; уміти складати меню для банкетів, офіційних і неофіційних прийомів; знати правила міжнародного етикету, техніку і специфіку обслуговування клієнтів-іноземців; знати форми розрахунків із споживачами, зокрема з іноземною валютою і кредитними картками.
Офіціант повинен уміти спілкуватися з клієнтом і бачити його настрій. При цьому володіти собою – щоб не трапилося, завжди залишатися спокійним і доброзичливим. Необхідні риси – комунікабельність, відчуття гумору, моральна стійкість і міцне здоров'я. Головне завдання офіціанта - не тільки приносити їжу і напої, але і створювати відвідувачеві гарний настрій, відчуття комфорту і ідеальну атмосферу для відпочинку.
Хороший офіціант завжди знає, коли він потрібний біля столика. Він передбачливий, але ненастирливий, і, в більшості випадків, уміє знайти вихід з делікатної ситуації і запобігти конфлікту.
Професію офіціанта не рекомендується вибирати особам, які відчувають тривогу чи пригнічення від контактів з людьми, яким важко побороти дратівливість, нетерпимість щодо індивідуальних смаків та особливостей зовнішнього вигляду людей. Неврівноваженість, підвищена імпульсивність, погана саморегуляція емоційно-вольового стану можуть привести до конфліктної ситуації, що неприпустимо для сфери обслуговування.
Медичні протипоказання щодо роботи за професією офіціанта: хронічні захворювання органів дихання, опорно-рухового апарату, нервові захворювання та психічні відхилення, захворювання шкіри, серйозні порушення зору та слуху.
Сьогодні ресторанний бізнес бурхливо розвивається і постійно потребує кваліфікованих кадрів. Тому офіціанти зараз дуже затребувані на ринку праці. Зараз потреба в кваліфікованих фахівцях в ресторанному бізнесі настільки зросла, що багато великих фірм організовують власні підрозділи для навчання персоналу.
В лютому 2018 року Хмельницькою обласної службою зайнятості було зареєстровано понад 25 вакансій за даною професією, тому можливість працевлаштуватися за фахом досить висока.