оп

З метою виявлення основних критерій вибору професій та з’ясувати, що має найбільший вплив у виборі майбутньої професії, серед учнів 8-9 класів навчальних закладів Хмельницької області, які брали участь у квесті «Мозаїка професій»,  проведено анкетування. В анкетуванні взяли участь 652 респонденти. Даний захід проводився в рамках профорієнтаційного проекту «Твоя формула успіху».

Згідно результатів опитування можна зробити висновок, що після закінчення школи 89%учнів  планує продовжити навчання, не визначилися – 7% опитуваних. Не бажають навчатися далі - 2% респондентів, мотивуючи це тим, що вчитися не цікаво 25%, не бачать сенсу отримувати освіту 28%, не відчувають у собі здібностей до навчання 20%, або мають проблеми зі здоров’ям 27%.

Що ж до вибору подальшого місця навчання, то 65% школярів планують вступати до вищого навчального закладу, 25% - до професійно технічного навчального закладу, 5% підуть навчатися на курси, 1% - на підприємства, 4% будуть шукати інші варіанти здобуття освіти.

Щоб обрати професію, 18% опитуваних звернуться за порадою до батьків та родичів, 7% - до друзів та знайомих, інформацією про навчальні заклади будуть оперувати 22% учнів. Професія повинна бути «модною» вважають -  6% учнів. Відповідно до своїх здібностей та нахилів професію будуть обирати - 27% респондентів. Звертають увагу на розмір заробітної платні - 6% учнів. Професіями, які мають попит на ринку праці поцікавляться -  14% опитаних школярів.

За результатами анкетування, ставлення до робітничих професій у дітей різняться: вважають їх непрестижними  - 12% учнів, що такі професії потрібні, але бути простими робітниками не хочуть - 51% опитуваних.  Із них , ще не визначилися зі своєю позицією -  20% опитаних учнів. Лише 17% бажають мати робітничу професію.

Для того, щоб визначити який вплив на учнів мав захід, та як змінилися погляди на робітничі професії, учасникам квесту по його завершенні запропонована  ще одне анкета. Аналізуючи повторне анкетування, можна зазначити, що майже не змінилися погляди учасників щодо того, до кого вони звернуться по допомогу при виборі професії: відповідно, до батьків звернуться 20% учнів (що на 2% більше, ніж під час попереднього опитування), за порадою до друзів підуть 5% (на 2% менше, ніж перед квестом), поцікавляться інформацією про навчальні заклади 22% опитуваних, що на 4% більше, ніж при вхідному анкетуванні. Змінилося також ставлення до заробітної платні – збільшилося  з 6 % до  13%.

Після участі у квесті 62% школярів змінило своє ставлення до робітничих професій. Не престижними такі професії вважають 10% , що на 2% менше, ніж перед заходом. При цьому залишилися при думці, що такі професії потрібні, але отримувати її не хочуть - 47% опитуваних. Хочуть отримати даного роду професії  - 27% учнів, що на 10% більше, ніж при попередньому опитуванні. Так і не визначилися – 16% респондентів.

Згідно опитування, найбільший інтерес діти проявляють до професій типу «Людина – Людина» (40%), з яких 12% - це професії медичного спрямування (сімейний лікар, стоматолог, медична сестра). Дещо менший відсоток опитаних цікавляться професіями, які відносяться до типу «Людина – Техніка» (28%), а саме: кондитер, кухар – 9%, швачка, кравець – 4%, автослюсар, автомеханік – 5%. Творчі особистості обирають професії, де можна застосовувати свою креативність, вміння створювати щось нове, нестандартність мислення, тобто професії типу «Людина – Художній образ». Такий тип обрали, згідно анкетування 16% опитуваних. Найбільш актуальними професіями такого типу діти вважають професії, пов’язані з індустрією краси (9%): перукар, візажист, модельєр.  Професії, пов’язані з підрахунками, цифрами і нотними знаками, буквами, тобто професії типу «Людина – Знакова система» цікавлять 13% респондентів (5% - програміст, 2% - економіст, 2% - бухгалтер та інші). Найменше школярі цікавляться професіями типу «Людина – Природа» - 3% (фермер, ветеринар, рибак, лісник).

Можна зробити висновок, що такий  інтерактивний захід, як профорієнтаційний квест «Мозаїка професій» має позитивний вплив на учнів щодо орієнтації їх на вибір професії. Зокрема діти дізналися більше про актуальні професії на ринку праці (32%), зрозуміли, що добре мати робітничу професію (21%), дізналися більше про службу зайнятості (26%) та про свої здібності та нахили (21%).

Відділ організації профорієнтації ОЦЗ