Коли мова йде про розвиток кар’єри зазвичай ми уявляємо, як хтось прийшов у організацію на позицію продавця, пройшов шлях підвищень та в результаті став її генеральним директором. Але розвивати можна не лише вертикальний, є ще горизонтальний тип кар’єри. Саме він стає ідеальним для тих, хто не хоче залишатися на місці, але управління людьми – не його.
Які типи кар’єри існують та як обрати тип, що підходить саме вам?
Вертикальна кар’єра
Це тип кар’єри, який знають та розуміють всі: від нижчої до вищої посади. Наприклад, коли розпочинаєте свій професійний шлях - стажистом, потім отримуєте посаду фахівця, потім керівника команди і так далі. Вертикальний ріст кар’єри відбувається або в межах однієї компанії, або ж в одній галузі. Росте не лише рівень посади, а й збільшується зона відповідальності, коло функціональних обов’язків та заробітна плата.
Підвищення у посаді завжди помітно зі сторони, але питання в тому, чи потрібен він вам?
Кому підходить вертикальний тип кар’єри
Для того, щоб рости вертикально, ви обов’язково повинні володіти лідерськими якостями, не боятися відповідальності не лише за свою роботу, а й за роботу колективу, постійно навчатися та тримати руку на пульсі у своїй галузі. Вертикальний розвиток більше підходить екстравертам, хоча іноді серед начальників зустрічаються й інтроверти. Також такий тип підходить тим, хто точно впевнений, що знайшов свою справу і хоче розвиватися лише у цій галузі.
Вертикальний тип кар’єри дасть вам: високу заробітну плату; успіх та визнання; розв’язання амбіційних завдань; можливості для розвитку особистості та бізнесу.
Мінуси вертикального типу:
більша ймовірність вигорання через надмірну відповідальність та навантаження; вказування на помилки підлеглих, а, можливо, і їх звільнення (штрафи, догани тощо); стерті межі між особистим життям та роботою, нестача відпочинку; негатив від підлеглих (інтриги, чутки, обговорення поза очі).
Горизонтальна кар’єра
Це тип кар’єри, який передбачає розвиток фахівця, збільшення його компетенцій, цінності на ринку праці в межах одного відділу. Наприклад, ви приходите на роботу на певну посаду, можливо, вже маєте деякий бекґраунд, і в межах цієї посади здобуваєте досвід, найкраще справляєтеся з поставленими завданнями, здобуваєте нові знання, ще більше покращуючи роботу… Тоді ви стаєте цінним співробітником, який є великою цінністю отранізації, до вас можуть звертатися за порадою, ви навчаєте нових співробітників і є експертом у своїй сфері.
До горизонтального типу кар’єри також належить випадок, коли фахівець змінює спеціалізацію або паралельно зі своєю роботою здобуває навички у суміжній галузі.
Кому підходить горизонтальний тип кар’єри
Найкраще такий тип кар’єри підійде для творчих і експертних професій. Це ідеальний варіант для тих, хто захоплений своєю справою і не хоче займатися процесами, які далекі від самої професії. Наприклад, головний лікар вже не стільки лікує, скільки займається адміністративною роботою. Тому фахівцю, який любить лікувати, спілкуватися з пацієнтами, знаходити виходи зі складних ситуацій, краще підійде саме горизонтальний тип кар’єри. У такого лікаря точно не буде нестачі пацієнтів і доходу, він буде успішним і без керівної посади.
Горизонтальний тип кар’єри дасть вам: розвиток професійних навичок;
експертність у сфері (ви можете писати книги, читати лекції тощо); цінність на ринку праці та визнання роботодавця/клієнтів; ріст заробітної плати пропорційно росту ваших навичок; задоволення від роботи; відповідальність лише за свої рішення; відсутність стелі – досконалості немає меж.
Мінуси горизонтального типу:
ви завжди виступатимете в ролі підлеглого і муситимете виконувати те, що вам сказали; можливі конфліктні ситуації з керівником – два експерти часто погано уживаються разом; ви можете здатися комусь не таким успішним.
На практиці часто відбувається переплетення двох типів кар’єри: наприклад, ставши експертом у своїй сфері, фахівець отримує керівну посаду. Головне – ваша кар’єра має розвиватися, бо спеціаліст, який понад 5 років працює на одному місці без збільшення обов’язків, здобуття навичок та будь-якого росту викликає багато питань, особливо під час подальшого пошуку роботи.